
USA er ikke ét marked
Det er et “kontinent” med 9 regioner, 50 stater og 3000 “counties”
Efter lang tids arbejde med USA, bliver jeg konstant mindet om, at USA ikke kan betragtes som et marked. Alene størrelsen gør det vanskeligt. Det er et kontinent med store regionale forskelle i prisniveau, smag, stil, kultur samt en række andre forhold, der er vigtige at tage hensyn til, når man skal igang. Helt som i Europa.
“Vi skal bare finde en distributør, der kan dække USA”
Med få undtagelser, kan det være vanskeligt, at finde en partner, der succesfuldt kan dække hele USA – jeg vil også udfordre, at det kan være tilsvarende svært at finde i Europa.
De ti største “Metropolitan Areas” i USA, udgør godt 84 mill indbyggere, men ligger (pånær med lidt østkyst-koncentration) med store afstande, op mod 2000 km.
“Hvor vil du så anbefale vi begynder?”
Det afhænger af dine kunder (B2C, B2B eller B2G) #export Din salgskanal og erfaring på markedet. Er du helt ny, er en af de mange “soft-landing platforms” et rigtig godt sted, at starte. Her er infrastrukturen og netværket til at komme godt igang. Er du erfaren eksportør, der skal etablere egen produktion, så start med en “site selector”, der ved hvilke regioner/counties, der tilbyder de bedste faciliteter og har forudsætningerne for at understøtte din virksomheds langsigtede strategi.
Charlotte Nytoft / 25.01.2019