Research er nøglen til succes i USA

Research er nøglen til succes i USA

Research er nøglen til succes i USA

Det kan godt lyde som en kliché. Men gang på gang påpeger eksporteksperter, at danske og nordiske virksomheder skal foretage massevis af research for at få succes i USA. 

 

Research er nøglen til succes i USA: I august fandt den årlige Transatlantic Business and Investment-konference sted i Atlanta, Georgia. Her snakkede min kollega Andreas og jeg med lokale repræsentanter fra forskellige kommuner i USA. Formålet var at undersøge potentialet for dansk investering i netop disse kommuner. Denne artikel fokuserer på vigtigheden af at foretage research, før man indtager det amerikanske marked.

 

USA spænder over en enorm geografisk afstand. Fra den befolkningsrige østkyst med storbyer som New York, Washington DC og Boston, til den frodige og diverse natur i sydvest til varmen i syd med metropoler som Atlanta og Houston. 

 

Derfor kan det for en dansk virksomhed virke som en næsten uoverskuelig opgave at skulle ind på det amerikanske marked, for hvor skal man overhovedet starte?

 

“Der er mange indgangsvikler til at undersøge det amerikanske marked. Men først og fremmest handler det om at foretage den nødvendige research. Research er nøglen til succes i USA.”

 

Sådan siger Sarah Carnes. Hun er Location Strategy Consultant hos Deloitte og har i mange år arbejdet med site selection i USA. Deloittes strategipraksis blev grundlagt i 1919 og har siden gennemført over 9000 site selection-projekter.

 

Research, research, research 

Sarah Carnes er enig i, at det kan være en uoverskuelig opgave i begyndelsen for danske og nordiske virksomheder at skulle undersøge det amerikanske marked:

 

“Virksomheders beslutninger om, hvor de skal placere deres aktiviteter, er komplekse og har dybtgående konsekvenser for deres fremtidige succes.”

 

Derfor understreger hun vigtigheden af at bruge tid og ressourcer på at foretage den nødvendige research i sin site selection-process:

 

“Virksomheder træffer langsigtede beslutninger, når de vælger placeringer. Dette indebærer betydelige investeringer, og fremtidig succes afhænger af at træffe de rigtige beslutninger. Derfor er det afgørende at vælge en placering, der balancerer omkostninger og driftsbetingelserne på den mest hensigtsmæssige måde.”

 

Tre vigtige sektorer

Når det kommer til sektorer, der driver investeringer i USA, peger Sarah Carnes på tre centrale områder:

 

“Fremstillingssektoren er i fokus, især inden for batteri- og elbilindustrien. Dette skyldes i høj grad føderale incitamentsprogrammer, der gør USA til en konkurrencedygtig destination for disse operationer.

 

Kontorsektoren oplever også aktivitet, hvor virksomheder forsøger at forstå, hvordan deres fremtidige fodspor skal se ud, og hvor de kan minimere risikoen og maksimere omkostningsbesparelser og adgang til talent.

 

Endelig er halvledersektoren stadig i vækst, takket være føderale incitamentsprogrammer som Chips Act, som har tiltrukket store investeringer.”

 

Afslutningsvis giver Sarah Carnes den bedste rådgivning til danske og nordiske investorer i USA:

 

“Vær sikker på, at du forstår alle de omkostninger, din virksomhed vil stå over for. Site selection er en nuanceret proces, der kræver grundig analyse af omkostninger, risici, ejendomsmarked og driftsbetingelser for at opnå den optimale placering.

 

Men når det er sagt, så er USA mulighedernes land. Når man først har knækket koden, er mulighederne uendelige.”

Kontakt: Sarah Carnes’ LinkedIn kan findes ved her

Her kan du læse mere om Deloitte.

Dansk investering i USA: Dansk investering i USA har aldrig været mere relevant. Har du brug for sparring om hvorvidt din virksomhed med fordel kan etablere produktion på det amerikanske marked? Så kontakt mig og vi får en aftale i kalenderen. Kontakt mig, Charlotte Nytoft, på telefon +45 41 60 91 19 eller på mail connect@cnr-consulting.dk

Del gerne artiklen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *