
Overvejer du produktion i USA?
Grænsen for hvornår du skal skifte direkte eksport til det amerikanske marked ud med din egen produktion i USA, har flyttet sig over de seneste år på grund af ”Local Content Requirement”. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?
Du ved, at det amerikanske marked er interessant for din virksomhed. Måske har du allerede fundet lokale distributører og er godt i gang med at eksportere direkte til USA, men har brug for hjælp til det næste skridt. Eller du skal i gang med at lægge en strategi for dit amerikanske eksporteventyr.
Uanset hvor du står, kommer du ikke udenom Local Content Requirement i din strategi.
Sammen med Troels Adrian, senior economic development leader, sætter jeg de næste seks uger fokus på Local Content Requirement og vigtigheden af en bevidst “Site Selection Process”.
Mød Troels:
Jeg er som sagt pæredansk; er vokset op i Ringsted og gik på Københavns Universitet. Efter bachelordelen trak udlængslen i mig, og jeg endte i USA. Her har jeg nu boet i 16 år – pt. i smukke Portland, Oregon i den nordvestlige del af landet. Jeg har brugt +ti af mine år herovre i erhvervsudvikling, altid med delfokus på at tiltrække europæiske investeringer. Charlotte og jeg lærte faktisk hinanden at kende, da vi begge arbejdede på det danske handelskontor i Atlanta – jeg som studentermedhjælper for et dansk firma. Jeg har igennem årene set mange succeshistorier, men har også set, hvordan man kan gå galt i byen, hvis man ikke griber det amerikanske marked an på den rigtige måde.
Hvad er Local Content Requirement (LCRs)?
Lad os først få styr på, hvad Local Content Requirement er. OECD skriver: “Local Content Requirements are policies imposed by governments that require firms to use domestically-manufactured goods or domestically-supplied services in order to operate in an economy.”
Troels sætter lidt flere ord på: Local Content Requirement har været et stort fokusområde for amerikansk handelspolitik i lang tid. Det blev startet af Obamas store ”stimulus package”, som blev vedtaget lige efter, at han blev præsident.
Når det er sagt, har der altid være en del Local Content indenfor føderal procurement; jo mere regulering jo mere Local Content. Det betyder fx, at meget indenfor det sikkerhedspolitiske område bliver indkøbt hos virksomheder beliggende i USA.
Under Trump er der virkelig blevet skruet op for dette. Hans handelspolitik har primært fokuseret på at stille så høje barrierer op, som muligt fx ved hjælp af toldsatser og forskellige typer støtte til den lokale sektor.
Local Content Requirements dukker ikke kun op i føderal sammenhæng. Mange stater og områder har også en såkaldt ”local preference policies”. Det betyder, at de giver bonuspoint til lokalt producerede varer og serviceydelser. Læs mere på nigp.org.
Local Content Requirements, COVID-19 og Biden
Selvom vi forventer, at det bliver en knap så aggressiv handelspolitik under Biden, er konsensus i USA helt klart rykket i retning af mere Local Content Requirements. Det er også sandsynligt at Biden lancerer incitamenter til at lægge produktion i USA enten via miljø- eller mindstelønskrav (fx ved at kræve at en vis procentdel af importprodukter skal være produceret i højindkomstlande ligesom USMCA kræver det). Dermed er helhedsbilledet, at der er god sandsynlighed for, at USA vedbliver med at være et mindre tilgængeligt marked i 2020’erne, i forhold til det vi var vant til før 2016.
Samtidig har Biden præsenteret sin umiddelbare hjælpepakke på 2.000 milliarder dollars. Det svarer til 8-9% af hele BNP. Det betyder at den føderale regering kommer til at pumpe mange midler ud i det amerikanske samfund over de næste år.
Grøn teknologi og fødevarebranchen har store muligheder
Meget af den førnævnte vækst kommer til at foregå indenfor det grønne område, som bekendt er et område, hvor danske virksomheder står virkelig stærkt.
Et andet område, som har stort potentiale er fødevareindustrien. Med en varsling om en mindsteløn på 15 dollars, forventer vi, at flere virksomheder i fødevareindustrien kommer til at investere kraftigt i automatisering af arbejdsområder af den simple årsag, at arbejdskraften bliver dyrere. Her har danske virksomheder også meget spændende at byde ind med.
Produktion i USA er din ”entry ticket”
For at få del af den store økonomiske indsprøjtning og fremtidens generelle muligheder, kan det være en konkurrencefordel, hvis du har lokal produktion et sted i USA, som er med til at skaffe arbejdspladser.
Men hvor skal du lægge din produktionsvirksomhed? Det kan være fristende at vælge den lokation, som ifølge din første kontrakt vil give det største økonomiske udbytte. Vores klare anbefaling er, at du ikke skal lade dig friste af en kortsigtet strategi. I stedet skal du igennem en Site Selection Process – et koncept som vi vil se nærmere på i næste uges blogindlæg.
Vil du vide mere om eksport til USA? COURAGE-modellen er et godt sted at begynde.
Tag med til USA – direkte fra dit hjemmekontor
I februar og marts kan du komme med på en eksklusiv ”Virtuel FDI trip”. Her bliver du klædt på til at træffe en beslutning om, hvor i USA du skal etablere din produktionsvirksomhed. Læs mere.
_
Charlotte Nytoft / 19. januar 2021
Mobil: 41 60 91 19
E-mail: connect@cnr-consulting.dk