Markedsfokus er essentielt for succes i USA

Markedsfokus er essentielt for succes i USA

Markedsfokus er essentielt for succes i USA

Markedsfokus er essentielt, hvis du vil have succes på det amerikanske marked. Du skal grundigt undersøge, hvor i USA din virksomhed kan væskte mest. Måske skal du ikke starte i New York, men derimod i Arkansas. 

Du er på forretningsrejse i Austin, Texas, og en aften spiser I på restaurant. Da I er i gang med at bestille mad, spørger tjeneren nysgerrigt: ”I really like your accent! Where are you from?”

Du svarer dertil stolt, at du kommer fra Danmark. I denne situation udfordrer du tjenerens viden om europæisk geografi. For nogle gange kan amerikanernes viden om vores lille kongerige godt smelte sammen med deres til tider manglende forståelse af Europas geografiske sammenhæng: ”Oh, wow! Denmark is a great country. I really enjoyed my trip to Amsterdam last summer.”

Du må næsten undskyldende forklare, at Holland og Danmark er to forskellige lande. Hvert land har vidt forskellig kultur og befolkningssammensætning.

Hvis tjeneren på restauranten derimod havde spurgt dig, om du kan placere Arkansas på et kort eller kan nævne hovedstaden i Ohio, måtte du nok opgivende ryste på hovedet.

USA er 50 forskellige lande

USA skal ikke ses som et land. Derimod skal du forestille dig 50 forskellige lande og markeder. Hver enkelt har sin egen kultur, lovgivning og befolkningssamensætning. Dette er vigtigt at vide, hvis du ønsker at slå igennem på det amerikanske marked.

Kysterne i øst og vest med storbyer som New York, Boston, Los Angeles og San Fransisco er meget forskellige sammenlignet med Midtvestens små landsbyer som Bloomington, Athens og Naperville.

Derfor skal du investere i at undersøge, hvad der er et godt ”product market fit” for netop din virksomhed. Du har for eksempel en forventning om, at dit kundesegment befinder sig i Chicagos forstæder. Men måske skal du i stedet kigge mod forstæderne i Atlanta. Du kan se et tidligere blogindlæg om dette emne O for One market – nej du skal ikke eksportere til USA.

Én løsning er ikke nok

Virksomheder, som ønsker at indtage det amerikanske marked, er i mange år kommet til mig med en forventning om, at deres produkt skal opfylde hver enkelt amerikaners behov. Men der er ikke én løsning til alle.

Når jeg er på forretningsrejser med danske virksomheder, tager jeg dem med til flere forskellige stater for at vise, at USA ikke er ét land. Til slut siger de altid til mig: ”Måske skulle vi alligevel fokusere på én region!”

Derfor anbefaler jeg også, at du og din virksomhed rejser USA tyndt. I skal finde ud af, hvilken region der passer til jeres produkt. Tag til Detroit i Michigan, Nashville i Tennessee, Cincinnati i Ohio eller Omaha i Nebraska og mød så mange amerikanere som muligt.

Jeg prøver med andre ord at sige, at du skal investere tid og ressourcer i at finde ud af, hvor i USA din virksomhed står stærkest. For på den måde kommer du til at stå stærkt på det amerikanske marked. Har du modet, har jeg modellen. Jeg kan for eksempel afvikle en COURAGE Model workshop hvor vi sætter fokus på din virksomhed.

Hvis du vil høre mere om markedsfokus, taler jeg med Emil Thorup om dette tema i ’SHOTGUN- Viden Er Noget Vi Deler,’ podcast nummer 72. Se med her.

Har din virksomhed brug for et oplæg om amerikansk forretningskultur, så kommer jeg gerne forbi. Booking på YouAndX her: https://www.youandx.com/speakers/charlotte-nytoft

#SHOTGUN  #EXPORTACROSSTHEPOND #EKSPORT #USA

Du kan også række ud til en uforpligtende snak om din virksomheds muligheder for hjælp til etablering af datterselskab i USA.

_

Charlotte Nytoft / 15. marts 2023

Mobil: 41 60 91 19

E-mail: connect@cnr-consulting.dk

 

Grafik: Tobias Neigaard

Video og tekst: Andreas Brunebjerg Jørgensen

Del gerne artiklen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *