
Vigtigheden af et kundefokuseret mindset i USA
Uden et kundefokus kommer du ikke ret langt i USA. Dit produkt kan være nok så revolutionerende herhjemme i Danmark. Men hvis du ikke investerer i at forstå den amerikanske kundes situation, forbliver dit amerikanske eventyr en drøm.
Danske produkter er utrolig populære ude i den store verden. Vi er blandt andet kendt for fabelagtig design, shippingydelser og medicinalvarer. Samtidig har det grønne DNA været med til at sætte vores lille kongerige i førersædet, når det kommer til den grønne omstilling. Men uden kundefokus kommer vi ikke langt, især ikke i USA.
USA er ét af de lande, hvor potentialet for danske produkter er størst. Derfor vil det være naturligt, at du som dansk virksomhed ønsker at eksportere til Guds eget land. Du har nemlig et unikt produkt, som du mener vil revolutionere det amerikanske marked.
Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående, vil jeg gerne udfordre dig. Selvom dit produkt er eksploderet på det europæiske marked, betyder det nødvendigvis ikke, at amerikanerne også falder for det.
Kundefokus er vigtigt
Du kan risikere at pitche dit produkt til en amerikansk samarbejdspartner, som vil sige: ”Det er et fantastisk produkt og løsning, som I kommer med. Der er helt sikkert et marked for det. Men netop vores kunder vil ikke købe produktet.”
Faktisk viser statistik fra HubSpot, at 42 procent af virksomheder ikke indsamler feedback fra deres kunder. Derfor vil jeg råde dig til at investere i at forstå din kundes situation, og hvordan netop dit produkt løser kundens problem. For hvis du vil udleve den amerikanske eksportdrøm, skal du have et kundefokuseret mindset.
Når jeg skriver ”kunde,” så mener jeg slutkunden. Altså den amerikaner, som i sidste ende kommer til at bruge dit produkt. I mine tidligere blogindlæg har jeg talt om lokale markeder på tværs af USA’s regioner.
Men for at forså slutkundens behov er det også en god ide at zoome endnu mere ind: Skal din segmentering af det amerikanske marked også inkludere de urbane områder eller de mere landlige? Er dit produkt virkelig relevant for alle markeder og segmenter? Højst sandsynligt ikke!
For at få det bedste kundefokuserede mindset kan du derfor gøre forskellige ting. Deltag i konferencer, webinarer, abonnér på relevante nyhedsbreve, meld dig ind i grupper på LinkedIn eller snak med lokale organisationer eller individer, som har indsigt og ekspertise i det specifikke marked.
Hvis du vil høre mere om et kundefokuseret mindet, taler jeg med Emil Thorup om dette tema i ’SHOTGUN- Viden Er Noget Vi Deler,’ podcast nummer 72. Se med her.
Har din virksomhed brug for et oplæg om amerikansk forretningskultur, så kommer jeg gerne forbi. Booking på YouAndX her: https://www.youandx.com/speakers/charlotte-nytoft
#SHOTGUN, #EXPORTACROSSTHEPOND, #EKSPORT, #USA
Video og tekst: Andreas Brunebjerg Jørgensen