Kend din infrastruktur i USA

Kend din infrastruktur i USA

Kend din infrastruktur i USA

I din proces med at finde den helt rigtige beliggenhed til dit amerikanske datterselskab – det vi kalder ”Site Selection Process” –  skal du kende det amerikanske marked. Også når det kommer til infrastruktur i USA, hvor dit valg af beliggenhed skal være praktisk for dig, dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.


Blogindlægget er skrevet i dialog med Troels Adrian. Troels er, med egne ord, pæredansk, men bor i dag i Portland, Oregon. De seneste +ti år har han boet og arbejdet i USA; hvor han har arbejdet med erhvervsudvikling med delfokus på at tiltrække europæiske investeringer.


Lad os starte med den helt traditionelle infrastruktur i USA. Med sine ”miles and miles of highways and railways”, er der mange gode veje til at transportere dine varer fra den ene stat til den anden. Når det er sagt, er der stadig knap 4.500 km. fra fx New York til Los Angeles – det svarer til en køretur tur-retur København-Barcelona.

Læs mere om dine udfordringer og muligheder ved de store afstande i blogindlægget: ”O for One market – nej du skal ikke eksportere til USA”

 

Tæthed til kunder og samarbejdspartnere

I sidste uge så vi på, hvor vigtigt det er, at din virksomhed ligger i nærheden af kvalificeret arbejdskraft i USA. Nu drejer vi fokus på dine kunder og samarbejdspartnere: Hvor kan du bedste både finde og servicere dine kunder?

Dine medarbejdere skal dagligt commute til din virksomhed, men tæthed på kunder og samarbejdspartnere er en vigtig faktor ift. infrastruktur til distribution af dit produkt. Hvor nemt og sikkert er det fx at fragte dit produkt over større afstande? Hvis det er besværligt eller dyrt, vil tæthed være en meget væsentlig faktor for dig. Det samme gør sig gældende, hvis du fx producerer delelementer til en specifik branche eller er afhængig af en specifik leverandør. Undersøg markedet for relevante industriklynger og vælg din beliggenhed ud fra det. 

 

Indenrigsflyvninger – og turen fra Danmark til USA

Når vi taler om infrastruktur i USA, kommer vi ikke udenom de mange indenrigsflyvninger. Det er dog ikke alle destinationer der er lige nemme at nå – heller ikke med fly. Den førnævnte flyrejse fra Los Angeles til New York tager fx fem timer i fly, hvor du flyver over flere tidszoner. Derfor er dit valg af beliggenhed ift. at kunne nå kunderne indenfor en rimelig tidsramme også vigtig.

Undersøg hvor den nærmeste ”hub” lufthavn er, og hvordan du nemmest kommer frem og tilbage til diverse kontakter.

Troels har et konkret eksempel fra hverdagen: En konsulent bor her i Portland og skal til møde i Harrisburg, Pennsylvania. Det tager to dage at komme derud pga. tidsforskel + lay-over i Detroit eller Minneapolis. Det bliver kedeligt i længden. Det samme gør sig gældende for hendes kollegaer, som skal flyve fra Alabama til Alaska. Det er ikke umuligt; men det tager tid og ressourcer.

Disse hub-lufthavne er også relevante, når du skal sende medarbejdere fra dit danske hovedkontor til dit amerikanske datterselskab. Du ved selv, hvor ofte du formoder, det er nødvendigt, og her skal du helt lavpraktisk vurdere infrastrukturen. Hvor langt skal der være til nærmeste lufthavn? Og hvor mange mellemlandinger kan du acceptere for hver af disse rejser? Én er oftest uundgåelig. To er okay, mens tre eller fire begynder at blive besværligt.

 

Vælg det sted hvor ting kan lade sig gøre

”Be a big fish in a small pond”; tag ikke fejl af dette udtryk, når du overvejer beliggenhed til dit datterselskab i USA. Jo mere interesseret et lokalområde er i international tiltrækning, jo lettere vil det også være at navigere et projekt igennem – simpelthen fordi der er mindre red tape.

Det kan også være nemmere at få særlige ønsker opfyldt – for eksempel hvis du har brug for en bred venderadius på adgangsvejen til fabrikken eller gerne vil have ekstra trailerparkering. Der er mange, der står i kø for at komme ind i de kendte storbyer, men kommer du ud i de lidt mindre kendte områder, kan ting ofte lade sig gøre på en anden måde.  

Læs mere om vigtigheden af netværk, når det kommer til skære igennem ”red tape” i blogindlægget ”Netværk din vej til lokale cheerleaders”

 

Lokale cases baner vejen

Endelig er det vores erfaring, at lokale cases er vigtige, når du skal sælge din idé eller produkt. Vil du sælge til Nordvest-USA kan det være svært at overbevise de lokale med en case fra Nordøst-USA. En dansk eller tysk case er oftest heller ikke tilstrækkelig, medmindre du har et helt ekstraordinært produkt eller ry på markedet.

Du skal dokumentere relevante cases fra nærområdet, så dine potentielle kunder og samarbejdspartnere kan forholde sig til casen, produktet og dig. Samtidig signalerer du, at du har en interesse og et kendskab til deres del af landet – og det er en god start på et potentielt samarbejde.

 

Tag med til USA – direkte fra dit hjemmekontor

I februar og marts kan du komme med på en eksklusiv ”Virtuel FDI trip”. Her bliver du klædt på til at træffe en beslutning om, hvor i USA du skal etablere din produktionsvirksomhed. Læs mere.

Vil du vide mere om eksport til USA? COURAGE-modellen er et godt sted at starte. 

_

Charlotte Nytoft / 3. februar 2021

Mobil: 41 60 91 19

E-mail: connect@cnr-consulting.dk

Del gerne artiklen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.