
Find kvalificeret arbejdskraft i USA
Når du starter virksomhed i USA, er kvalificeret arbejdskraft et nøgleord i forhold til at finde den rette beliggenhed til dit datterselskab.
Vil du slå igennem på det amerikanske marked i 2020’erne, kræver det din fysiske tilstedeværelse. Det skyldes ikke mindst de stigende Local Content Requirement, som du kan læse mere om i blogindlægget ”Overvejer du produktion til USA?”.
Noget af det sværeste i din Site Selection Proces – processen med at finde den rette beliggenhed på amerikansk grund – er at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Du skal finde de rigtige mennesker, som både er kvalificerede og passer ind i din organisation. Det kræver kendskab til det amerikanske uddannelsessystem, industriklynger og kulturen.
Blogindlægget er skrevet i dialog med Troels Adrian. Troels er, med egne ord, pæredansk, men bor i dag i Portland, Oregon. De seneste +ti år har han boet og arbejdet i USA; hvor han har arbejdet med erhvervsudvikling med delfokus på at tiltrække europæiske investeringer.
Forstår det amerikanske uddannelsessystem
Har du brug for kvalificeret arbejdskraft i USA, skal du kigge på talentbasen; det er fremtidens medarbejdere, og her er uddannelsessystemet et naturligt sted at starte.
Det amerikanske uddannelsessystem er et kapitel for sig. Det er ekstremt forskelligartet fra stat til stat. Skal du bruge en håndfuld kvalificerede medarbejdere, er det ikke så stor en udfordring, men skal du have fx 100 mand indenfor de næste fem år, skal du være opmærksom. Det tager nemlig lang tid at gøre arbejdskraften up-skilled.
Du skal derfor se på, om der er relevante community colleges eller technical colleges – staterne kalder dem noget forskelligt – i området. Det er det tætteste, du kommer på erhvervsuddannelse i USA, men ikke nok med, at staterne kalder dem noget forskelligt: Der er også stor forskel på hvor meget staterne investerer i dem. Og endelig er der stor forskel på, hvor dyrt det er for dig at etablere din virksomhed i området: Er din virksomhed indenfor teknologi, er den californiske arbejdsstyrke second-to-none, men det er samtidig rigtig dyrt at etablere sig i Californien.
Industriklynger – din genvej til kvalificeret arbejdskraft i USA
Industriklynger og uddannelsessystemet hænger tæt sammen. Industriklynger er der, hvor du kan finde kunder eller medarbejdere – også i fremtiden. Jo større konkurrence, jo bedre bliver medarbejderne også. Klynger er altså med til at skabe bedre talentmasse.
Danske virksomheder er high-value-added; du har garanteret brug for kvalificeret arbejdskraft med ekspertise indenfor et bestemt område. Tal om det som ledelsesteam: Hvad er virkelig MUST have, NICE to have og don’t give a shit? Brug det som udgangspunkt for at finde dine industriklynger.
Afhængig af hvor specialiseret arbejdskraft, du har brug for, finder du frem til, at der måske blot er fem-seks byer, du bør overveje. Det betyder ikke, at du skal være downtown eller i en af forstæderne, men du skal være i det område (en god fingerregel er i en radius af halvanden times kørsel).
Michael Porter har lavet et cluster mapping project baseret på føderale data. Selvom det ikke er 100% akkurat, giver det dig et overblik. Se clustermapping.us.
Har du brug for hjælp til at navigere i de amerikanske industriklynger, er du meget velkommen til at kontakte Charlotte.
Dansk eller amerikansk virksomhedskultur?
En del af det at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft ligger i virksomhedskulturen. For mange er det naturligt at forsøge at bevare en dansk virksomhedskultur, med danske ledelsesmodeller, flade hierarkier, tillid og frihed under ansvar. Men når den danske delegation rejser hjem igen, bliver ledelsen overgivet til lokale ledere; er de klædt på til at videreføre den danske virksomhedskultur?
Som leder skal du være klar over udfordringerne, inden du går ind i projektet. Sæt et system op: Er det dansk kultur, du vil have, bliver du nødt til at arbejde på det. Det er ikke nok, at ”vi har ansat en dansker, så det skal nok gå”; du skal skrive noget ned, så du sikrer, at filosofien forbliver den samme. Nogle danske krav skal du måske slække lidt på, for at tilpasse din virksomhedskultur til dine amerikanske medarbejdere.
Når det er sagt, har europæiske virksomheder ry for at behandle medarbejderne bedre; mere tillid, mere åbne og mere ferie. Dit danske ophav kan altså være et plus, når du skal tiltrække kvalificeret arbejdskraft i USA.
Læs mere i blogindlægget ”Opbyg dit A-team”
Hænger tidsforskel og kultur sammen?
Afslutningsvis lige en helt overordnet tendens. Vi har gang på gang talt om tidsforskellen til USA, men har den noget med kulturen at gøre? Ikke direkte, men indirekte kan den have; der er nemlig ret store regionale forskelle. Troels fortæller:
Jeg har boet i tre forskellige regioner i USA og min klare vurdering er, at vestkystmentaliteten er mest lig den danske. Her arbejder vi med flade hierarkier, mere tillid til medarbejderne, mere progressiv tilgang til, hvordan du får motiveret folk. Det er særligt indenfor teknologi og produktion.
Så groft sagt ligner vestkysten mere os – til gengæld har du ni timers tidsforskel. Mens østkysten og sydstaterne er mere forskellige fra os; til gengæld har du ned til seks timers tidsforskel.
De to ekstra tidszoner betyder helt konkret, at enten du eller dit amerikanske team bogstavelig talt skal stå meget tidligt op for at mødes med kontoret på vestkysten eller i Mountain Time. Det er der selvfølgelig tusindvis af virksomheder, der klarer helt fint, men hvis din virksomhedskultur indebærer tæt og hyppig direkte kontakt, kan det blive svært at holde styr på en filial ni timer væk.
Læs også blogindlægget: ”Around the Clock”
Tag med til USA – direkte fra dit hjemmekontor
I februar og marts kan du komme med på en eksklusiv ”Virtuel FDI trip”. Her bliver du klædt på til at træffe en beslutning om, hvor i USA du skal etablere din produktionsvirksomhed. Læs mere.
Vil du vide mere om eksport til USA? COURAGE-modellen er et godt sted at starte.
_
Charlotte Nytoft / 29. januar 2021
Mobil: 41 60 91 19
E-mail: connect@cnr-consulting.dk