Har du brug for at udstede fakturaer, have lokalt lager, ansætte medarbejdere eller udstationere europæiske medarbejdere i USA? Altså – det man også kalder et driftsklart setup/datterselskab i USA, som skal bruges til drift indenfor det næste halve år. Sådan kommer du i gang.
Der er blevet kortere mellem kunde og producent. Du ved, at du har brug for at komme et spadestik dybere ned i det amerikanske markeds store potentiale, fx fordi:
- Din forhandler, distributør eller anden samarbejdspartner lever ikke op til de forventninger, der blev aftalt fra starten af jeres samarbejdet.
- Der er interessante kundesegmenter, som ikke ønsker at importere fra en virksomhed i Europa – de vil ikke eksponere deres virksomhed ved at stå som ”importer of record” eller bøvle med regninger udstedt udenfor USA.
- Dine produkter bliver nødt til at være på lager i USA for at imødekomme dine amerikanske kunders forventning om hurtig levering.
- Du har behov for selv at ansætte medarbejdere i USA eller udstationere en medarbejder.
- Eller du har behov for at etablere produktion i USA for at imødekomme krav om local content.
Naviger udenom faldgruberne
Mange virksomheder henvender sig til mig med opfattelsen af, at det rigtige sted at starte etableringsprocessen er hos en advokat. Og det er også virkelig vigtigt at have et samarbejde med en dygtig jurist, der har indgående kendskab til virksomhedsetablering. Det kan ikke understreges nok.
MEN det er IKKE hos advokaten, at processen starter. Du har brug for at træffe en række kommercielle beslutninger, der understøtter din virksomheds strategiske retning for det amerikanske marked. Og det kan din advokat ikke hjælpe dig med, men det kan jeg som din “trusted advisor”
Processen – etablering af amerikansk datterselskab
Du har brug for et solidt fundament, hvor du får overblik over din nye organisation fx ift. funktioner, struktur, lokation, personale og logistik, inden selve etableringen af virksomheden (med assistance fra en dygtig advokat). Og så kommer vi til selve opstartsfasen, hvor de sidste ting omkring bank, revision og forsikring skal på plads. Derudover skal du sikre dit back-office, have styr på kunder og etablere et netværk, så du får den bedst mulige start på det amerikanske marked.
Du er kommet i et meget mere manuelt system end i Danmark. Derfor skal du have styr på alle de her ting. I Danmark har vi virk.dk – i USA foregår alt via ansøgningsprocesser til de enkelte respektive instanser og myndigheder.
Jeg er din forbindelsesofficer – din liasion og one-stop-shop – til at finde præcis de service providers du har behov for ifbm. etablering og driftsklargøring af dit selskab i USA. Mange af dem har jeg arbejdet sammen med gennem de sidste +15 år – jeg er connnected og kan hjælpe dig videre.
I USA er der altid en service provider, der står klar til at hjælpe dig videre. Nogle skal du naturligvis have med på din rejse (fx advokaten). Jeg hjælper dig med at finde de rigtige, som du skal arbejde sammen med.
Processen er illustreret i denne model:

Workshop om Etablering i USA
Er du i tvivl om, hvordan du kommer bedst fra start? Book en workshop, hvor jeg faciliterer dagens program og guider dig og dine kollegaer sikkert gennem forskellige processer, så vi sammen får sat hjørnepælene i dit amerikanske eksporteventyr.
Skal jeg hjælpe dig?
Jeg kan være din forbindelsesofficer – din erfarne sparringspartner hele vejen til din virksomheds succes i USA.