E for Extremely Rewarding: USA har stort potentiale

E for Extremely Rewarding: USA har stort potentiale

E for Extremely Rewarding: USA har stort potentiale

Vi er nået til sidste punkt i COURAGE-modellen – den opmuntrende afslutning. For selvom det kan virke som en stor mundfuld at entrere på det amerikanske marked, kan det være det hele værd – både økonomisk, fagligt og personligt. Du skal bare turde tage de rigtige skridt på vejen.

Uanset hvad din bevæggrund er, for at du som dansk virksomhed vil indtræde strategisk på det amerikanske marked, står du overfor en spændende rejse – særligt når du har modet til at gøre det rigtigt fra start.

Hvorfor vil du slå igennem på det amerikanske marked?

Uanset om dit eventyr handler om at få en børsnotering på Nasdaq og ringe med klokken for at ”move on” med dit næste iværksættereventyr. Eller at du gennem eksport ønsker at skabe risikospredning og blive endnu mere interessant for den nye generation af medarbejdere. Eller at du er en vækstvirksomhed, som har udnyttet hele dit potentiale på det danske marked og nu søger efter nye vækstmarkeder. Eller noget helt fjerde – så er det muligt for dig at få en ekstrem lukrativ forretning.

Men det kræver, at du går til det med den rette tilgang.  Når du behersker COURAGE-modellen, er du godt på vej.

2 grunde: Derfor går det galt

Igennem min tid har jeg samarbejdet med +150 danske virksomheder om at slå igennem i USA. Og nej – det går ikke godt hver gang.

Typisk går det galt, når:

Du som eksportchef ikke har den fulde opbakning fra topledelsen – hvis det ikke er strategisk forankret og du står som den eneste “bannerfører” i organisationen, kommer det ofte til at gå galt.
Du går “i seng” med de forkerte – du får allieret dig med samarbejdspartnere, som har andre intentioner end dig og fratager dig “freedom to operate” og forhindrer dig i at nå dit fulde potentiale.

3 grunde: Derfor går det godt

Det er heldigvis også gået godt for mange. Jeg bliver fx stolt og glad, når jeg går rundt i det hippe “Westside Provisions District” i Atlanta og støder på Mailegs karakteriske kaniner i Seed Factory – en designbutik med alt til børn. Og når jeg går rundt i den lokale Dillard’s Departmentstore i Denver og ser det danske brand North 56’4 på hylderne. Og når to danske virksomheder som Bang & Olufsen og Alu Parts samarbejder om at levere lyd og lækre alumniumsrammer til et stort lejlighedskompleks i Miami.

Som du kan høre, er der mange succesfulde eksempler.

Typisk går det godt, når:

Du sikrer, at du er relevant overfor dine kunder og forstår kulturforskellen.
Du finder de rette samarbejdspartnere og begrænser den danske forsigtighedskultur.
Du har modet til at gå systematisk til værks, evaluere på dig selv og tage ansvar for din process – og igennem din troværdighed og passion opnå tillid hos dine stakeholders.

Der er potentiale. Du skal forstå at skære fra for at blive succesfuld. Du skal finde din niche og virkelig blive 100-meter-mester og så hurtigt som muligt få et amerikansk mindset – og det kan jeg hjælpe dig med. Det vender vi lige tilbage til.

Hav modet – brug COURAGE-modellen

COURAGE-modellen leger med ordspillet courage/mod, fordi jeg ved, at det kræver mod at slå igennem i USA. Du skal sætte dine dygtigste folk, dine farligste krigere på opgaven – og når du lykkes, vil du opleve, at det er ekstremt givende: både personligt, fagligt og ikke mindst økonomisk.

Customer – what’s in it for me?

Sæt dig ind i den amerikanske kultur og lær din slutbruger at kende.

One Market – not it’s not

USA er stort – dyk ned i et mindre område; selv nichen har potentiale i USA

Unpretentious – be humble, but dream big

Vær ydmyg, når det kommer til kulturen – og selvsikker når det kommer til dit produkt.

Right Setup – invest in the right people and the right setup

Hav din 5-årsplan klar, så dit produkt prissættes korrekt og invester i at dit A-team.

Around the clock – it’s a 24/7 commitment

Vær tilgængelig. Altid. Motiver din kundeservice – god service er vigtig.

Generate relations – build and maintain your network

Netværk er din nøgle til at møde kunder, kollegaer, forhandlere og politikere. Invester i netværket og brænd aldrig dine broer

Extremely rewarding – it’s gonna be an exciting journey

Det amerikanske marked har så stort et potentiale. Hvor skal vi starte?

Din eksportrådgiver · Jeg hjælper dig med COURAGE-modellen 

Jeg kan guide dig igennem hele processen med at etablere din danske virksomhed på det amerikanske marked. 

Efter knap ti år bosiddende i USA, har jeg opbygget et stort netværk, bl.a. med mere end 130 hot spots fordelt over hele USA. Jeg har hands-on-erfaring med salg i USA – både fra mine første år som sælger i det sydøstlige USA og efterfølgende som en del af Eksportrådet.

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed med jeres næste strategiske skridt på det amerikanske marked.

Jeg er stor tilhænger af netværk, så connect endelig med mig på LinkedIn

Det var COURAGE-modellens E – når du gør det rigtigt, kan det amerikanske marked være extremely rewarding. Har du modet til at komme i gang?

Tilmeld dig min interesseliste og få nyt om det amerikanske marked. 

_

Charlotte Nytoft / 7. juli 2020

Mobil: 41 60 91 19

E-mail: connect@cnr-consulting.dk

 

Del gerne artiklen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.