
“Det er vigtigt at styrke forbindelserne mellem Europa og USA”
For at få succes i USA er det vigtigt, at europæiske virksomheder sparer med andre europæiske virksomheder på det amerikanske marked, mener formanden for European American Chamber of Commerce i New York.
Dansk investering i USA: I august fandt den årlige Transatlantic Business and Investment-konference sted i Atlanta, Georgia. Her snakkede min kollega Andreas og jeg med lokale repræsentanter fra forskellige kommuner i USA. Formålet var at undersøge potentialet for dansk investering i netop disse kommuner. Denne artikel fokuserer på generelt på det amerikanske marked.
En af deltagerne på TBIC-konferencen var Yvonne Bendinger-Rothschild, som er direktør for European American Chamber of Commerce i New York City, en sammenslutning af forskellige handelskamre med kontorer i både Europa og USA.
Bendinger-Rothschild har mange års erfaring i den transatlantiske sektor, og hun påpeger, at virksomheder har mulighed for at udnytte lokale incitamenter og undgå told ved at etablere sig fysisk i USA i stedet for kun at eksportere direkte.
Dog understreger hun, at etablering af partnerskaber med eksisterende amerikanske virksomheder kan være en ligeså gyldig strategi:
“En velovervejet tilgang til USA er nøglen, da markedet er meget forskelligt grundet de mange regioner. Virksomheder skal altså vælge den strategi, der passer bedst til deres specifikke situation.”
En væsentlig faktor, som Bendinger-Rothschild lægger vægt på for at få succes i USA, er Inflation Reduction Act (IRA), der opfordrer virksomheder til at etablere produktionsanlæg i USA:
“Der er forskellige måder at drage fordel af IRA’en på, herunder muligheden for at fungere som underleverandør for amerikanske virksomheder.”
Samtidig fremhæver hun den strategiske tilgang, som the European American Chamber of Commerce i New York City har:
“Organisationen repræsenterer et bredt spektrum af sektorer, da europæiske lande sender alt fra farmaceutiske produkter til biler og mode til USA. Denne tilgang afspejler det alsidige europæiske marked og tillader os at støtte virksomheder på tværs af sektorer.”
Træd ud af komfortzonen
En anden pointe understreget af Bendinger-Rothschild handler om behovet for europæiske virksomheder til at træde ud af deres komfortzone, når de udvider til det amerikanske marked:
“Dette indebærer at kommunikere med en bred vifte af virksomheder, inklusive amerikanske og ikke-amerikanske kolleger. Hvis du er en dansk virksomhed, så skal du ikke kun sparre med andre danske virksomheder. I stedet skal du sparre med franskmændene, italienerne og belgierne. Du skal du udvide din horisont,” siger hun og afslutter:
“Med andre ord kræver udvidelse af virksomhedernes globale fodaftryk en omhyggelig overvejelse af strategier og en åben indstilling til at forstå og tilpasse sig det amerikanske marked.”
Kontakt: Yvonne Bendinger-Rothschild’s LinkedIn kan findes ved her.
Her kan du læse mere om European American Chamber of Commerce New York.
Dansk investering i USA: Dansk investering i USA har aldrig været mere relevant. Har du brug for sparring om hvorvidt din virksomhed med fordel kan etablere produktion på det amerikanske marked? Så kontakt mig og vi får en aftale i kalenderen. Kontakt mig, Charlotte Nytoft, på telefon +45 41 60 91 19 eller på mail connect@cnr-consulting.dk.