
Derfor er tillid til dine amerikanske kunder vigtigt
Den gennemsnitlige amerikaner findes ikke. Derimod varierer kundesegmentet fra region til region. Derfor skal du tilgå dine amerikanske kunder på mange forskellige måder. Samtidig har vi i Danmark en meget anderledes forretningskultur end amerikanerne, hvor tillid spiller en vigtig rolle. Og dette er essentielt at forstå for at opnå succes på det amerikanske marked.
Du vil som virksomhed gerne eksportere til Inden. Derfor undersøger du forretningskulturen i verdens næstmest folkerige land for på bedst muligt vis at forstå dit nye marked. Ud fra dine konklusioner er du nu klar til at opbygge tillid til dine nye samarbejdspartnere.
Men vil du derimod ind på det amerikanske marked, tænker du nok: ”Amerikanerne taler engelsk, og de minder meget om os. Derfor behøver vi ikke at investere i at forstå deres forretningskultur.”
Jeg vil godt udfordre dig til at lægge denne påstand på hylden. I stedet vil jeg fortælle dig, at den amerikanske forretningskultur varierer fra region til region. Med andre ord findes den gennemsnitlige amerikaner simpelthen ikke.
Forskelligt kundesegment
I Texas taler for eksempel cirka 30 procent af befolkningen flydende spansk. Dét svarer til omkring otte millioner mennesker. I West Virginia, derimod, snakker op mod 97 procent af husholdningerne engelsk.
Den gennemsnitlige amerikaner findes altså ikke. Og som billedet i dette blogindlæg viser, kan dit kundesegment variere internt i USA. Kundesegmentet i New York City har typisk andre behov end kundesegmentet i New Orleans.
Derfor er det vigtigt, at du som eksportvirksomhed forstår de forskellige kundesegmenter på tværs af USA’s diverse regioner.
Tillid bygger bro
Udover forskelligheden i regioners forretningskultur er det meget anderledes at føre forretning i USA sammenlignet med i Danmark. Lad mig komme med et eksempel.
Én af de største forskelle på de to landes forretningskulturer er tillid. I Danmark resten af Skandinavien lande har vi en overvejende resultatorienteret forretningskultur. Vi stoler automatisk på folk, forretninger og koncepter, som vi endnu ikke kender.
Hvis vi derimod retter blikket mod USA, er sagen en helt anden. Her skal du med tiden opbygge tillid til din kunde eller samarbejdspartner. Selvom I kommer godt ud af det med hinanden, forventes det stadig, at I foretager forskellige aktiviteter for at opbygge et tillidsforhold.
Disse aktiviteter skal foregå både i og udenfor mødelokalet. Det kunne være en golf-tur eller en frokost på den lokale restaurant. Sørg altid derfor at sætte dig ind i den enkelte samarbejdspartners interesser. Og med en god portion tålmodighed vil du snart kunne få stablet et solidt samarbejde på benene.
Hvis du vil høre mere om amerikansk forretningskultur, taler jeg med Emil Thorup om dette tema i ’SHOTGUN- Viden Er Noget Vi Deler,’ podcast nummer 72. Se med her.
Har din virksomhed brug for et oplæg om amerikansk forretningskultur, så kommer jeg gerne forbi. Booking på YouAndX her: https://www.youandx.com/speakers/charlotte-nytoft
#SHOTGUN, #EXPORTACROSSTHEPOND, #EKSPORT, #USA
Du kan også række ud til en uforpligtende snak om din virksomheds muligheder for hjælp til etablering af datterselskab i USA.
_
Charlotte Nytoft / 22. marts 2023
Mobil: 41 60 91 19
E-mail: connect@cnr-consulting.dk
Grafik: Stephan Nielsen
Video og tekst: Andreas Brunebjerg Jørgensen