Velgørenhed er afgørende for succes i USA

Velgørenhed er afgørende for succes i USA

Velgørenhed er afgørende for succes i USA

Hvis du vil have succes med din virksomhed i USA, bør du støtte op om dét lokalsamfund, som din virksomhed bliver en del af. Med andre ord er velgørenhed et vigtigt for at opnå succes.  

En af de mest stereotype fordomme om amerikanerne er, at de er utrolig individualistiske i deres tankegang og handlinger. Omvendt tænker mange amerikanere, at vi i Danmark næsten har vores øjne alt for meget rettet imod fællesskabet.

Kigger man historisk på USA’s udvikling, handler ganske meget om at være sin ”egen lykkes smed.” I den amerikanske forfatning står der blandt andet, at hvert individ har ret til at opsøge sin egen lykke. Den amerikanske drøm er også baseret på at opnå succes i samfundet via hårdt arbejde.

Mine mange års arbejde med amerikanerne har dog bevist, at dette ikke altid er tilfældet. I virkeligheden yder den enkelte amerikaner et betragteligt bidrag til initiativer, som ligger dem på sinde. Dette kan ske genne donationer form af penge eller tid.

Faktisk forholder det sig sådan, at mange amerikanske familier og individer bruger enormt meget tid og mange ressourcer på velgørenhed. Meget mere sammenlignet med Europa.

I 2021 brugte amerikanerne for eksempel 485 milliarder dollars på velgørende formål. Og tal viser, at der findes omkring 77 millioner frivillige i USA. Dette svarer til en tredjedel af den amerikanske befolkning. Med andre ord elsker amerikanerne frivillighed, velgørenhed og donationer.

Velgørenhed som dansk virksomhed

Dette overraskede mig meget, da jeg i tidernes morgen begyndte af beskæftige mig med USA. I Europa har vi en grundlæggende forventning om, at regeringen tager sig af disse samfundsopgaver, primært grundet de høje indkomstskatter. Men sådan forholder det sig ikke på den anden side af Atlanten.

Dette er vigtigt at have i baghovedet, når du som dansk virksomhed skal til at etablere dig i USA. Det forventes nemlig, at din virksomhed på den ene eller den anden måde bidrager til dét lokalsamfund, som du bliver en del af.

Hvis du for eksempel sælger byggemateriale, kan det måske give mening at donere produkter til non-profit organisationen Habitat for Humanity.

Til slut vil jeg sige, at velgørenhed kommer i mange forskellige former. Men hvis du som dansk virksomhed i USA på den ene eller den anden måde bidrager til lokalsamfundet, vil have større chance for at opnå succes. Samtidig vil du indse, at amerikanerne ikke kun er individualistiske, men størstedelen tænker på sine nærmeste medborgere.

Hvis du vil høre mere om velgørenhedskulturen i USA, taler jeg med Emil Thorup om dette tema i ’SHOTGUN- Viden Er Noget Vi Deler,’ podcast nummer 72. Se med her.

Har din virksomhed brug for et oplæg om amerikansk forretningskultur, så kommer jeg gerne forbi. Booking på YouAndX her: https://www.youandx.com/speakers/charlotte-nytoft      

 #SHOTGUN, #EXPORTACROSSTHEPOND, #EKSPORT, #USA

Video og tekst: Andreas Brunebjerg Jørgensen

Del gerne artiklen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *