
Derfor skal du køre USA tyndt
For at opnå succes på det amerikanske marked, er det ekstremt vigtigt, at du som virksomhed får opbygget et stærkt netværk af relationer. Og for at gøre dette skal du
USA skal ikke køres som et sideprojekt
Hvis du som virksomhed har en forventning om, at du kan køre dit amerikanske eksporteventyr som et sideprojekt, så tro om igen. USA kræver blod, sved og tårer, og dette
Velgørenhed er afgørende for succes i USA
Hvis du vil have succes med din virksomhed i USA, bør du støtte op om dét lokalsamfund, som din virksomhed bliver en del af. Med andre ord er velgørenhed et
At forstå konkurrencesituationen i USA
Konkurrencesituationen i USA er meget vigtig at forstå. Det er lettere at få succes på det amerikanske, marked hvis din virksomheds produkt eller løsning har konkurrenter. Læs mere om hvorfor
Vigtigheden af et kundefokuseret mindset i USA
Uden et kundefokus kommer du ikke ret langt i USA. Dit produkt kan være nok så revolutionerende herhjemme i Danmark. Men hvis du ikke investerer i at forstå den amerikanske
Derfor er tillid til dine amerikanske kunder vigtigt
Den gennemsnitlige amerikaner findes ikke. Derimod varierer kundesegmentet fra region til region. Derfor skal du tilgå dine amerikanske kunder på mange forskellige måder. Samtidig har vi i Danmark en meget
Markedsfokus er essentielt for succes i USA
Markedsfokus er essentielt, hvis du vil have succes på det amerikanske marked. Du skal grundigt undersøge, hvor i USA din virksomhed kan væskte mest. Måske skal du ikke starte i
Kravet om lokalt indhold i USA er positivt for danske virksomheder
2021 lakker mod enden og netmediet Kongressen.com sætter fokus på et år, der – på godt og ondt – har været begivenhedsrigt. Dels for dansk eksport til USA og dels
Din Guide til Site Selection i USA
Hvis du har fulgt med her på bloggen de sidste måneder, har du læst en masse om site selection – vigtigheden af at vælge den rette beliggenhed til dit amerikanske
Bliv klar til at klippe den røde snor
Du er ved at have styr på etablering af datterselskab i USA; nu mangler du bare de sidste detaljer om valg af beliggenhed – og så skal du huske at
Create your investment case
Det er ofte værdiskabende at samarbejde med de lokale erhvervsudviklingskontorer (EDO’s) i din Site Selection Process. Men du skal kende systemet og faldgruberne – og du skal lave en skarp
Quality of Life – livet som udstationeret medarbejder i USA
Efterhånden som din eksport til USA udvikler sig, får du formentlig brug for at udstationere ledende danske nøglemedarbejdere i længere perioder. Men hvad skal du være særligt opmærksom på, når
Kend din infrastruktur i USA
I din proces med at finde den helt rigtige beliggenhed til dit amerikanske datterselskab – det vi kalder ”Site Selection Process” – skal du kende det amerikanske marked. Også når
Find kvalificeret arbejdskraft i USA
Når du starter virksomhed i USA, er kvalificeret arbejdskraft et nøgleord i forhold til at finde den rette beliggenhed til dit datterselskab. Vil du slå igennem på det amerikanske marked
Overvejer du produktion i USA?
Grænsen for hvornår du skal skifte direkte eksport til det amerikanske marked ud med din egen produktion i USA, har flyttet sig over de seneste år på grund af ”Local
Øget digitalisering skal bane vejen for danske SMV’er i USA
Tidligere på måneden blev jeg af Kristian Sørensen, IT-Advisory inviteret til at komme med mine synspunkter omkring digitalisering, eksport og USA. Det kom der denne blog ud af: De små
E for Extremely Rewarding: USA har stort potentiale
Vi er nået til sidste punkt i COURAGE-modellen – den opmuntrende afslutning. For selvom det kan virke som en stor mundfuld at entrere på det amerikanske marked, kan det være
G for Generate Relations: Netværk din vej til lokale cheerleaders
Brug tid på at opbygge og pleje dit netværk. Dine relationer er nøglen til at få og fastholde kunder og øvrige forretningsforbindelser. Og så kan de hjælpe dig med at
A for Around the Clock: Vi er klar med hjælp 24/7
Sådan har jeg hørt mange danske virksomheder markedsføre sig selv. Men faktum er, at med fire tidszoner på tværs af USA betyder 24/7 virkelig, at du skal stå klar døgnet
R for Right Setup: Opbyg dit A-team
For at få succes på det amerikanske marked, skal du investere i de rigtige mennesker og det rette setup. Og du skal turde tænke langsigtet. Det handler om mennesker. ”It’s
U for Unpretentious: Vær uhøjtidelig, men drøm stort
Når du tager til USA, er det vigtigt, at du har respekt for deres kultur og forsøger at forstå deres verdensbillede. Samtidig skal du turde drømme og stå ved dit
O for One market: Nej – du skal ikke eksportere til USA
Det vil i store træk svare til, at du på én gang vil eksportere til hele Europa – og lidt til. Du skal derfor ikke se på USA som ét
C for Customer: Kend din amerikanske kunde
Skal du slå igennem med eksport til USA, skal du kende din amerikanske kunde. ”If it ain’t broke, why fix it?” – den holdning har langt de fleste amerikanere, og
Sådan får din virksomhed succes med eksport til USA
Det kræver mod på flere planer at slå igennem med eksport til USA. Det er mulighedernes land, og det kan det også være for dig og din virksomhed, når du
”Hvad gør vi nu med USA?”
Er du bekymret for dine aktiviteter? Hvis du er bekymret for hvordan det amerikanske marked ser ud på ”den anden side” af Corona-krisen, så kan jeg godt forstå dig. Vi
Kom godt i gang med e-Commerce B2B
Undgå faldgruberne og udnyt potentialet UpChannel, Guest post by: Charlotte Nytoft, International Business Development Professional. Speciale i eksport til Tyskland og USA samt B2B e-commerce og salg via online markedspladser. “Vi er kun ordreproducerende,
Location, Location, Location
Denne overskrift ser vi altid, når vi er på jagt efter drømmeboligen. Er du igang med at etablere datterselskab i USA, så er det lige så vigtigt, at have den ideelle placering
Husk “the three feet rule”
Når du er på konference, messe eller du på anden måde – f.eks. i køen ved Starbucks – har mulighed for at starte en dialog med en person, der står
Kunder & Markeder
Invester i at forstå hvorfor dine bedste kunder handler med dig – og kopier. Danske virksomheder er fleksible, der sælges til kunder i flere industrier, og både til private og offentlige. Ofte fremhæves, at man ikke tilbyder standardprodukter, men kun leverer kundetilpassede løsninger. “Jamen er det anderledes i USA end på andre markeder?” Ikke som sådan, men ved at turde begrænse sig, udpege en produktkategori, med et unikt værditilbud (value proposition) til et specifikt kundesegment, så bliver budskaberne overfor brugere, kunder, forhandlere, partnere præcise og målrettede. Virksomheden kan koncentrere sig om at teste konceptet indenfor et segment, forstå disse kunders specifikke behov (pains) og blive knivskarp i markedsføringen – og succesen ligger tætter på, end hvis man forsøger at være alt for alle. Tid til at lave en workshop !
Partnerskaber
Invester I at vælge dine partnerskaber og forstå hvad driver teamet Hvorfor er det nu lige at partnere ikke opnår den succes, som der var lagt op til fra starten? Og hvorfor udebliver de salgsmængder, som analyser og undersøgelser på forhånd vist, kunne være mulige på det enorme marked? Hvem gør hvad? Det jeg har erfaret er, at virksomhederne ikke får afstemt arbejdsfordelingen med partneren. Skal partneren lave forretningsudvikling? Eller er det opsøgende salg (baseret på forretningdudviklingsstrategien)? Er det markedsføring? Eller er det rent “ordre-optag” baseret på virksomhedens egen branding/markedsføring på markedet? – eller forventer virksomheden at partneren tilbyder “hele pakken”. Jeg har ofte hørt “nu har vi fundet partneren, han har fået dette “guldæg”, så nu må han jo også ud at finde kunderne”… Men det går ofte galt, fordi partneren slet ikke har et set-up, der undersøtter den (ofte) ønskede “hele pakke”, men udelukkende har fokus på at “hunte” efter et bestemt kundesegment, som er forud bestemt af virksomheden. Bliv klogere på hvad,
Tilgængelighed
Det rigtige set-up i USA er på plads. Nu er din opgave at være klar ved telefon og taster De fleste danske virksomheder starter op i denne uge, så småt. Nogle vælger at puste ud ovenpå julens strabadser frem til næste mandag, før de for alvor går igang. To uger er vel ikke for meget ovenpå et hektisk efterår. Imens sidder dine amerikanske kunder/partnere/medarbejdere og venter tålmodigt på svar – alt imens de har haft fri i to dage. Tålmodighed – eller mangel på samme.. Når virksomheder vælger det amerikanske marked til, så skal man også tage højde for, at det bliver en hverdag med andre forventninger til hvornår og hvor hurtigt der skal svares. Amerikanere er ikke kendt for deres tålmodighed, og der er flere eksempler på, at simpelthen svartiden fra de danske virksomheders side, bliver for stor en barriere for succes i USA. Og det er ikke kun omkring helligdage og ferier, at vores amerikanske partnere føler, at de er ladt lidt i stikken pga. lange svartider. Et trick til at skabe større tilgængelighed: Sørg for dine partnere/kunder/medarbejdere kan få svar på langt de fleste spørgsmål om f.eks. leveringstider, produktspecifikationer, etc. online. Invester tid i at samle det hyppigst stillede spørgsmål,
USA er ikke ét marked
Det er et “kontinent” med 9 regioner, 50 stater og 3000 “counties” Efter lang tids arbejde med USA, bliver jeg konstant mindet om, at USA ikke kan betragtes som etEr du mere til videoer? Kig forbi min YouTube-kanal.