
At forstå konkurrencesituationen i USA
Konkurrencesituationen i USA er meget vigtig at forstå. Det er lettere at få succes på det amerikanske, marked hvis din virksomheds produkt eller løsning har konkurrenter. Læs mere om hvorfor i dette blogindlæg.
I danske supermarkeder findes der et bredt udvalg af forskellige produkter. Går du over til chips-afdelingen, vil du hurtigt kunne udpege mindst tre eller fire forskellige chips-brands.
Går du derimod hen til chips-afdelingen i den amerikanske supermarkedskæde Walmart, er sagen en helt anden. Her kan du vælge chips fra dobbelt så mange mærker som i de danske supermarkeder, og det bliver en næsten umulig opgave at vælge dine chips.
Mit budskab med ovenstående eksempel er enkelt: Hvis du tror, at du har opfundet den dybe tallerken, og at den vil revolutionere det amerikanske marked, så vil jeg godt udfordre dig.
Jeg plejer at sige, at USA går videre på mandag, selvom dit produkt ikke er til stede på markedet. Med andre ord er der i forvejen nok at vælge imellem på hylderne. Derfor skal du forstå konkurrencesituationen på det amerikanske marked.
Konkurrenter er en god ting
Ofte håber mine danske klienter, at de ikke har nogle konkurrenter i USA. Men dette er næsten aldrig tilfældet. Hvis dit produkt mod forventning ikke har nogle direkte konkurrenter, skal du være ”first mover,” og dette er også en svær opgave.
Især fordi du skal igangsætte en masse initiativer udover blot at sælge dit produkt. Dette kan i høj grad være svært for mindre virksomheder.
Jeg mener helt generelt, at konkurrenter er en god ting. De har nemlig banet vejen for et bestemt produkt eller en løsning. De har fundet ud af, at der er et kundepotentiale, og at disse har et behov for at bruge produktet eller løsningen til netop deres problem.
Dette kan du udnytte som den nye dreng eller pige i klassen. Du skal nemlig placere dig således, at du skiller dig ud fra konkurrenterne, og at kundesegmentet ser et behov for lige netop dit produkt eller løsning. Altså skal du finde ud af hvordan du er bedre, billigere og mere effektiv end dine konkurrenter.
Hvis du vil høre mere om konkurrencesituationen i USA, taler jeg med Emil Thorup om dette tema i ’SHOTGUN- Viden Er Noget Vi Deler,’ podcast nummer 72. Se med her.
Har din virksomhed brug for et oplæg om amerikansk forretningskultur, så kommer jeg gerne forbi. Booking på YouAndX her: https://www.youandx.com/speakers/charlotte-nytoft
#SHOTGUN, #EXPORTACROSSTHEPOND, #EKSPORT, #USA
Video og tekst: Andreas Brunebjerg Jørgensen